niedziela, 19 grudnia 2010

12 dan wigilijnych u nas w domu

Wedlug tradycji powinno na naszym stole wigilijnym znajdowac sie 12 potraw.U nas w rodzinie zazwyczaj przestrzegano tradycji,najfajniejsza wigilia byla zawsze u mojej baci,wszystko smakowalo wysmienicie,moze dlatego ze mialam wtedy 2,,3,4,5,6,7,8,9,10 lat,w oczach dziecka wszystko wyglada super,przynajmniej w moich oczach tak bylo.

Potem robilismy wigilie u nas w domu,raczej rodzice robili.Co prawda nie zdolali zdolnascia babci ale tradycji sie trzymano.

Te dania  ktore mialy najlepsza popularnosc to

 1. karp
2. pierogi z kapustą i grzybami
3. Ryba po grecku
4. Ryba w occie
5. Sledzie

6. kapusta z grochem
7.Paszteciki z grzybami

8. Sałatka jarzynowa bądż śledziowa
9. Barszcz czerwony z uszkami
10, Kapusta z grzybami lub łazanki z kapustą
11. Zupa w zależności od regionu : rybna, grzybowa, owocowa, lub kompot z suszonych owoców.
12.Kutia lub łazanki z makiem


Niestety ja tej tradycji nie jestem w stanie zdzierzyc,poniewaz karpia obecnie nie lubie,nie mam pojecia jak moglam go jesc jak bylam dzieckiem,pierogi z kapusta i grzybami  wciaz uwielbiam,ale sa za bardzo pracochlonne,a i ja za bardzo nie lubie sie ciapciac w tym pierogowym ciescie,potem wszystko skrobac,myc,odklejeac...bleee

Ryba po grecku mi sie przejadla juz dawno ,moze dlatego ,ze kiedy mieszkalam w Polsce robilam ja dosc czesto,jakos nie mam ochoty tego dania dluzej zajadac ,Ryba w occie,jej za bardzo nie lubilam w dziecinstwie,tak samo sledzi,ale to chyba wszystkie dzieci tak maja,bo moja corka to nawet powachac tego nie chce i mowi ze smierdza octem.

Ja uwielbiam smazone sledziki w ocie,przed smazeniem smaruje je maslem z koperkiem i pietruszka zielona a potem skladam w pol i smaze,a potem do sloiczka,pycha...

Kapusta z grochem-to dla mnie dziwny wynalazek,raczej nierealny do zjedzenia.Paszteciki z grzybami,jadlam ,ale nigdy nie robilam i raczej robic nie bede.No moze kiedys,Jakos nie przepadam za suszonymi grzybami,bo skad wziasc swierze w grudniu...Salatke jarzynowa z majonezem oczywiscie uwielbiam,

Barszcz czerwony z uszkami -uszka kupuje w sklepie,raczej sa to tortellini z podgrzybkami,smakuja calkiem niezle,moglabym sie eventualnie wybrac do polskich delikatesow i kupic robione uszka,ale zeby to dlamnie mialo jakies wielkie znaczenie...ale widocznie nie ma.


Co tam jeszcze zostalo?Kapusta z grzybami,ja oczywiscie robie porzadny bigos,to co ze miesny,przeciez juz komus madremu udalo sie zniesc postna wigilje nie ?

zadnych zup oprocz barszczu nie robie ,kuti tez nie,moim zdaniem jest nie jadalna.


z tego co podsumowalam wynika, ze na naszym stole beda

1. uszka z braszczem

2.sledzie smazone w occie

3.bigos

4.salatka jarzynowa

Tylko 4 dania...zdecydowanie nie,jest ich oczywiscie wiecej .To taka moja wlasna wigilijna mieszanka dan,troche polska troche szwedzka ,troche wyszperana.

5,jako danie zamiast karpia zdecydowanie u nas jest losoc albo dorsz , chociaz szwedzi nigdzy na wigilje nie jedza smazonych ryb ja zochowujac polska tradycje zmieniam tylko rodzaj ryby.

tak a propos jak sobie przypomne widok karpi w stawie,gniezdzacych sie  jak w zupie, to mi sie nie dobrze robi,nie wiem kto wymyslil przechowywanie je w wannie po to aby potym je zarznac...kolejne bleee

6.Scampi lub tez jak kto woli krewetki tygrusowe,ja je fryteruje na oleju w ciescie z piwa ,maki i bialka

7 Sernik amerykanski z jagodami,moj ulubiony,

 

8 Losos wedzony

9.Szynka pieczona,domowej roboty,juz ja zakupilam  3 kg,musze ja tylko upiec.

10.Lussekatter czyli szafranowe buleczki,ktore juz wczesniej upieklam i zamrozilam

11.Julmust ,to napoj wygladajacy jak cocacola lecz smakuje gozdzikami i kardemonem, musujacy.

 

12 Glögg  ,to slodkie, grzane wino czerwone,z cynamonem,kardemonem,gozdzikami,skorka pomarancza,migdalami i rodzynkami ,wszystkie kompoty niech sie schowaja...

 












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli masz ochotę , możesz podzielić się tutaj swoim zdaniem.Zapraszam,Kitajka.